1. This forum section is a read-only archive which contains old newsgroup posts. If you wish to post a query, please do so in one of our main forum sections (here). This way you will get a faster, better response from the members on Motherboard Point.

Re: shader 2 ?

Discussion in 'Nvidia' started by Skybuck Flying, Jun 21, 2009.

  1. **********************
    English short version:
    **********************

    Question to help somebody:

    Recommend a graphics card for Sims 3 which is cheap but can still run the
    game smooth...

    The game publisher does not provide "recommended system requirements" just
    "minimum system requirements"... which is kinda a shortcoming ;)

    Extra requirement which I add myself: ;)

    Preferably a card which does not become to hot ?

    *******************
    Dutch long version:
    *******************

    Shader 2.0 zit in DirectX9.

    Shader 2.0 is een specificatie voor speciale graphische instructies voor de
    grafische kaarten.

    DirectX9 is een API (application programming interface) die weer gebruikt
    wordt door spelletjes makers om spelletjes mee te maken om het zo maar even
    simpel te zeggen.

    En de fabrikanten van grafische kaarten geven normaal aan tot aan welke
    directx versie hun grafische kaarten werken.

    Hoe hoger hoe beter...

    Dus DirectX10 heeft meer mogelijkheden dan DirectX9.

    Wat jij dus nodig hebt is op z'n minst een DirectX9 videokaart.

    Een goedkope die ik voor mijn oude computer toen destijds gekocht heb is de
    FX 5200 van NVIDIA. (nividia is inprincipe de gpu fabrikant)

    XFX die maakt de rest van de grafische kaarten (?) en verkoopt die dus ook.

    Maarja die zul je wel niet zo snel tegen komen.

    Het beste wat jij kunt doen is naar die winkel lopen en tegen de verkoper
    zeggen:

    "Ik zoek een goedkope directx9 graphische kaart voor mijn computer".

    Op zich moet je dan ook nog weten of je een pci of agp kaart nodig hebt...
    (isa is heeel oud dus dat zal wel niet).

    Een andere merk voor grafische chips is ATI maar die zijn inmiddels
    overgenomen door AMD...

    En dan heb je ook nog van die kaart fabrikanten zoels evga... maar die
    leveren minder goede kwaliteit...

    Dan is er ook nog asus met z'n kaarten en gigabyte...

    Dus ik zou zeggen begin maar alvast te zoeken als je iets in gedachte had..
    of loop naar die winkel toe...

    Maar laat je niet belazeren met een DirectX 8.1 kaart want daar heb je dus
    niks aan...

    Inmiddels bestaat DirectX10 ook... maar misschien dat dat alleen voor Vista
    is ofzo ?

    Kweet niet precies... (ik zou verwachten dat dat ook voor xp x64 beschikbaar
    zou zijn maar goed).

    En DirectX11 zit er ook al aan te komen :)

    Kortom best wel een complex verhaal...

    En tot slot is het dan nog maar de vraag of sim3 wel draait op een goedkope
    DX9 kaart... dat durf ik zo 1,2,3 niet te zeggen ;)

    Ram op de kaart speelt ook een rol... 128 MB ram is toch wel minimum... maar
    256 MB ram... is op zich best aardig...

    Ik zou zeggen kijk even bij de "recommended" hardware... dat staat meestal
    in de "readme"... misschien dat daarin staat wat voor een soort kaart
    aanbevolen wordt ;)

    Mocht je het niet vinden dan hebben ze 't ook op hun website staan dat heb
    ik even voor je opgezocht aardig he ? En ik ben ook best wel een beetje
    nieuwsgierig:

    http://www.thesims3.com/game/systemreq

    Let op dit zijn "minimum" system requirements:

    "
    The Sims™ 3 Minimum Hardware Requirements

    FOR WINDOWS XP
    2.0 GHz P4 processor or equivalent
    1 GB RAM
    128 MB Video Card with support for Pixel Shader 2.0
    The latest version of DirectX 9.0c
    Microsoft Windows XP Service Pack 2
    At least 6.1 GB of hard drive space with at least 1 GB of additional space
    for custom content and saved games

    FOR WINDOWS VISTA
    2.4 GHz P4 processor or equivalent
    1.5 GB RAM
    128 MB Video Card with support for Pixel Shader 2.0
    Microsoft Windows Vista Service Pack 1
    At least 6.1 GB of hard drive space with at least 1 GB of additional space
    for custom content and saved games

    For computers using built-in graphics chipsets under Windows, the game
    requires at least:
    Intel Integrated Chipset, GMA 3-Series or above
    2.6 GHz Pentium D CPU, or 1.8 GHz Core 2 Duo, or equivalent
    0.5 GB additional RAM

    FOR MAC OS X
    Mac OS X 10.5.7 Leopard or higher
    Intel Core Duo Processor
    2 GB RAM
    ATI X1600 or Nvidia 7300 GT with 128 MB of Video RAM, or Intel Integrated
    GMA X3100.
    At least 6.1 GB of hard drive space with at least 1 GB of additional space
    for custom content and saved games
    This game will not run on PowerPC (G3/G4/G5) based Mac systems, or the GMA
    950 class of integrated video cards.

    Windows Supported Video Cards
    NVIDIA GeForce series
    FX 5900, FX 5950
    6200, 6500, 6600, 6800
    7200, 7300, 7600, 7800, 7900, 7950
    8400, 8500, 8600, 8800
    9300, 9400, 9500, 9600, 9800
    G100, GT 120, GT 130, GTS 150
    GTS 250, GTX 260, GTX 280, GTX 285, GTX 295
    ATI Radeon™ series
    9500, 9600, 9800
    X300, X600, X700, X800, X850
    X1300, X1600, X1800, X1900, X1950
    2400, 2600, 2900
    3450, 3650, 3850, 3870
    4850, 4870
    Intel® Graphics Media Accelerator (GMA)
    GMA 3-Series, GMA 4-Series
    Laptop versions of these chipsets may work, but may run comparatively
    slower. Standalone cards that are installed in vanilla PCI slots (not PCIe
    or PCIx or AGP), such as some GeForce FX variants, will perform poorly.
    Integrated chipsets such as the ATI Xpress and the NVIDIA TurboCache
    variants may default to settings that are higher than what would be optimal
    for them. Graphics settings can be lowered to improve performance.
    The NVIDIA GeForce FX series is unsupported under Vista.
    MAC OS X Supported Video Cards
    NVIDIA GeForce series
    7300, 7600
    8600, 8800
    9400M, 9600M GT
    GT 120, GT 130
    ATI Radeon™ series
    X1600, X1900
    2400, 2600
    3870
    4850, 4870
    Intel® Graphics Media Accelerator (GMA)
    GMA 3-Series

    "

    (Die fx5200 staat er dus niet bij maar dat hoeft niet perse te betekenen dat
    't niet zo werken maar goed... die fx 5200 is wel wat langzaam... dus je
    bent beter af met een snellere.. was maar een voorbeeldje...)

    Helaas staat er dus niet bij wat de "recommend system requirements" zijn...

    Dus nu begrijp ik ook een beetje jou probleem... :)

    Tja ik voeg even de nvidia niewsgroup toe misschien dat zij 't weten ;)

    Tot slot is 't ook nog eens zo dat de resolutie waarop je kinderen het spel
    willem spelen ook nog eens de keus van de kaart bepalen...

    Hoe hoger de resolutie... hoe krachtiger de kaart dient te zijn...

    Maar pas op... zomaar een grafische kaart toevoegen aan je computer kan wel
    je computer beschadigen... deze grafische kaarten kunnen nogal heet worden
    ?!

    Een passief gekoelde kaart is misschien nog het beste.. heb je ook weinig
    onderhoud aan en geen geluisd overlast...

    Passief gekoelde kaarten hebben dus geen ventilator... alleen een
    koelblok...

    Kortom jou vraag is best lastig maar dat ligt niet aan jou grappig he ? ;)
    :)

    Doei,
    Skybuck.

    Skybuck Flying, Jun 21, 2009