1. This forum section is a read-only archive which contains old newsgroup posts. If you wish to post a query, please do so in one of our main forum sections (here). This way you will get a faster, better response from the members on Motherboard Point.

Bedrijfsruimtes te warm vanwege computers+mensen ?!? Bussinessroomes to hot because of computers+peo

Discussion in 'Nvidia' started by Skybuck Flying, Nov 17, 2009.

  1. (Dutch:)

    Hallo,

    Ik heb vandaag een gesprekje gehad met iemand van een bedrijfspand waar
    mensen werken achter computers en die man had toch een beetje een raar
    verhaal wat me aan het denken en afvragen heeft gezet ?!? ;)

    Het bedrijfspand zou zogenaamd gekoeld worden met "topkoeling"... en dat
    blijkt toch niet afdoende te zijn ?!
    (24 uur per dag gezoom geeft de nodige overlast)

    Nou vraag ik mij het volgende af:

    Zou het zo kunnen zijn dat al die computers en al die mensen gezamelijk zo
    veel hitte produceren dat het daar bloedt heet wordt ?!

    In het verleden heb ik wel eens een server ruimte gezien met 80486/pentiums
    processors enzo.. en die ruimte was toen best wel flink heet.

    Tegenwoordig zijn de pc's nog veel krachtiger en produceren ze veel meer
    hitte... dus deze theorie dat bedrijfsruimtes waar gewoon mensen werken
    veelste heet begint te worden zou wel eens kunnen kloppen ?!?

    Wie kan dit verhaal/theorietje bevestigen ?! ;)

    (English short version, otherwise use google translate):

    Bussinessroomes becoming to hot because of computers and people ?!?

    Who can confirm this theory ?! ;)

    Doei/Bye Bye,
    Skybuck =D ;)

    Skybuck Flying, Nov 17, 2009

  2. Mijn "klok-en-klepel" reactie:

    Computers verbruiken "veel" energie, uiteraard vooral naarmate ze meer
    gebruikt worden voor grotere prestaties. Gelukkig gaat men vaak over op
    LCD-schermen in plaats van beeldbuizen. Daarnaast gebruikt men graag
    notebooks in plaats van desktops, en behoeft zodoende minder energie (maar
    betaalt een hogere aanschafprijs).

    Zodoende zou het energieverbruik van computers in kantoren kunnen dalen.
    Maar het belang van het Internet neemt toe, en dus zijn er steeds meer en
    grotere (en snellere) servers nodig. Waar de prestaties tellen worden het
    toch desktops (towers), dus zullen de serverparken steeds meer warmte
    afgeven.
    Ik weet niet meer, of ik het gehoord of zelf bedacht heb, maar misschien
    kunnen serverparken een bron van stadswarmte worden.

    Terzijde:

    1) Wij Nederlanders zijn nog steeds bedacht op koude in gebouwen. Maar
    naarmate we onze huizen en andere gebouwen steeds beter isoleren, zal het
    erop uitdraaien, dat we *per saldo* gebouwen eerder moeten koelen dan
    verwarmen. Nog afgezien van wat het klimaat doet.

    2) Computers gebruiken wel steeds minder energie voor hun prestaties, maar
    anderzijds vragen we steeds grotere prestaties (die we vervolgens
    verspillen). Mijn nieuwste PDA overtreft in rekenkracht en opslag (maar nog
    net niet in beeld) mijn laatste tower en mijn eerste (toen top-) notebook.
    Vijftig jaar geleden had je er bij wijze van spreken een hele
    electriciteitscentrale voor moeten bouwen.

    Chris Laarman, Nov 17, 2009

  3. Skybuck Flying

    Rob Guest

    Reageer nou gewoon niet op die gast. Negeer hem gewoon.
    Dat is het beste voor iedereen.

    Rob, Nov 17, 2009
  4. Skybuck Flying

    Mike Guest

    Doei..

    Mike, Nov 17, 2009
  5. Zoomen is niet hetzelfde als zoemen! ;-)

    Rotterdamse Aad, Nov 17, 2009